Predčitateľská gramotnosť

komentárov



Dnešná spoločnosť vyžaduje od jednotlivca disponovať nielen schopnosťou čítať, písať, počítať, ale celý rad vzájomne prepojených kompetencií.

Dôležitým momentom pri rozvíjaní jazykových kompetencií je aj budovanie vzťahu  kniha - dospelý - dieťa, ako aj dieťa - kniha.

Poznáme štyri modely gramotnosti:  

-          bázová gramotnosť

-          funkčná gramotnosť

-          gramotnosť ako sociálno-kultúrny jav

-          e-gramotnosť

-          emergujúca gramotnosť.

Emergujúca gramotnosť sa chápe ako „vynárajúca“ sa gramotnosť už pred vstupom do základnej školy. Spočíva v spontánnom objavovaní písania a čítania, ktoré je v rozhodujúcej miere závislé od vonkajších podmienok. Je to postupná príprava dieťaťa byť gramotným, ktorá má dospieť do konvenčnej gramotnosti t.j. aktívneho a zmysluplného používania jazyka. Gramotnosť sa osvojuje najlepšie, ak ju deti vnímajú ako potrebnú a prostredníctvom jazyka môžu konštruovať svoje poznanie o svete.                                                                         

          V súvislosti s rozvojom predčitateľskej gramotnosti v predškolskom veku detí je teda dobré, ak vaše dieťa disponuje „detskou domácou knižnicou“, kde knihy naozaj plnia svoj účel. Veď prostredníctvom kníh môžu deti objavovať okolitý i vzdialený svet. A nakoniec sa prostredníctvom kníh vlastne podporuje u detí emergujúca čiže vynárajúca sa gramotnosť.

 

Odporúčania pre rodičov:

-          uprednostňovať zakúpenie knihy pred lacnými a často nefunkčnými hračkami

-          mať v detskej izbe „detskú knižnicu“ podobne ako máme my dospelí

-          vlastniť knihy, ktoré ponúkajú široký okruh poznania

-          každodenné „večerné“ čítanie rozprávky

-          čítať knihy s obrázkami spolu s deťmi

-          učiť deti správne zaobchádzať s knihou, nečmárať, netrhať listy

-          nekupovať knihy len za účelom vyplnenia police, ale vedieť a učiť deti, že prostredníctvom kníh spoznávame svet a že v knihách sa skrýva veľa múdrostí.

    Deti v slniečkovej a včielkovej triede si s pomocou pani učiteliek a rodičov vytvárajú originálne knižky. Knihy pozostávajú z pokynov pre rodičov, aby vedeli ako s knihou doma pracovať. Každé dieťa sa postupne stáva autorom spomínanej knihy. Po víkende sa knižka vráti do MŠ spolu s novou stránkou. Deti, ktoré sa vedia podpísať, sa aj sami podpíšu a nakreslia obrázok z prečítanej obľúbenej knižky. Rodičia v spodnej časti stránky  zaznamenajú, čo sa dieťaťu v knižke páčilo.

   Vo včeličkovej triede máme pomocníčku „včielku Maju“, ktorá každý víkend zaletí do inej rodiny a strávi tam potrebný čas. Pod heslom: „Včielka Maja poletuje, knihy čítať obľubuje“, tvoríme novú knihu.

   V slniečkovej triede majú deti zase „kamaráta Huga“. Riadia sa heslom: „Hugo je náš kamarát, číta s nami veľmi rád“.

   A takto všetci spolupracujeme a zábavnou formou tvoríme nové originálne knihy... 




Diskusia




Hore