ČO má vedieť budúci PRVÁK
komentárov
PRED VSTUPOM DO ŠKOLY BY MALO DIEŤA OVLÁDAŤ
- názvy častí svojho tela,
- osobné informácie – meno, bydlisko,…
- určenie miesta – vedľa, za v,…
- určenie smeru – hore, dole, neskôr – doľava, doprava,
- rozpoznanie a zapísanie niektorých písmen veľkej tlačenej abecedy (vie sa podpísať),
- základné farby,
- mechanické ovládanie číselného radu do 10, spočítať predmety do 6,
- názvy základných geometrických tvarov pomenovať(štvorec, trojuholník, kruh) a bez výrazných disproporcií a nerovnomerností nakresliť,
- nakresliť dvojdimenzionálne postavu človeka, ktorá bude obsahovať základné časti tela a niektoré obsažné prvky (časti tváre, gombičky a iné doplnky oblečenia),
- vyjadriť svoje potreby a myšlienky,
- skupiny slov, ktoré si treba zapamätať – dni v týždni, ročné obdobia,…
- vytlieskať slová po slabikách, vytvoriť rýmovanie, určiť prvú hlásku v slove, určiť poslednú hlásku v slove, rozdeliť jednoslabičné slovo na hlásky (pes: p-e-s, dom: d-o-m)
- samostatne sa obliecť a obuť,
- pozapínať gombíky a zaviazať šnúrky,
- samostatne sa najesť a obslúžiť na WC,
- správne vyslovovať všetky hlásky,
- vyjadrovať sa plynule aj v zložitejších vetách,
- kresliť tak, že línie sú pevné a neroztrasené,
- vystrihnúť jednoduchý tvar podľa predkreslenej čiary
- rozprávať obsah krátkej rozprávky a rozumieť jej obsahu,
- naučiť sa naspamäť detskú pesničku alebo básničku
AKO BY SA BUDÚCI PRVÁK MAL SPRÁVAŤ:
- vydrží pri hre alebo inej činnosti 15-20 minút,
- začatú prácu alebo hru dokončí, nezačína neustále niečo nové, neodbieha
- na nové prostredie a osoby si zvyká bez väčších problémov väčšinou sa hráva spoločne s deťmi, nestráni sa ich spoločnosti, nie je medzi deťmi bojazlivý a plačlivý, nie je agresívny, spory s deťmi dokáže riešiť väčšinou bez bitky, hádky, vzdorovitosti,
- správanie bez zlozvykov (napr. cmúľanie prstov, ohrýzanie nechtov a pod.)
- nezajakáva sa pri reči, nepomočuje sa.